årets markedsfører

Gjennom kåringen av “Årets markedsfører” ønsker vi å hylle markedsføringsfaget. I konkurransen Årets Markedsfører vurderer vi den helhetlige markedsføringsstrategien til bedriften, og hvordan man har jobbet systematisk og strukturert for å oppnå målene man har satt. Vi vil stimulere til nyskaping, kreativitet og innovasjon innenfor faget, samtidig som vi ønsker å fremme og anerkjenne dyktige markedsføreres arbeid og resultat.

nominer din kandidat til årets markedsfører 2023: 

Har du sett en god kampanje eller vet om arbeid som fortjener en nominasjon?

Nominasjonen for årets markedsfører er nå klar og du kan nå sende inn forslag på hvem du mener fortjener hederstittelen Årets Markedsfører 2023 i Kristiansandsregionen. Nominasjon for Årets Markedsfører 2023 er stengt!

Årets markedsfører blir vurdert etter: 

Innsikt –Hva vet dere om målgruppe, marked og hvilke mål ble satt?
Strategi
 – Hvordan løste dere oppgaven for å nå målene?
Effekt
 – Hvilke resultater har dere oppnådd?

Generelt:

  • Alle tre punktene – innsikt, strategi og effekt – teller like mye i vektingen.

  • Gjelder for strategi, aktiviteter og effekter oppnådd i inneværende år/periode

  • Konkurransen ser på håndverket i markedsføringsarbeidet. Vi ser derfor på helheten av hva bedriften har gjort. Enkeltkampanjer kan brukes som eksemplifisering, som en del av en års-strategi.


INNSIKT

Dette er ment å være en veiledning, og vi ber dere om å tilpasse svarene i forhold til hva som er relevant for deres bedrift.

  • Hvordan har dere bygget markedsstrategien basert på innsikten? Hvordan har dere tenkt helheten i arbeidet?

  • Hvordan har dere sikret at målgruppene fikk det de trengte/ønsket/hadde behov for?

  • Hvordan valgte dere uttak av markedsstrategien?

  • Hvordan har dere prioritert kanaler og målgrupper i arbeidet?

STRATEGI

Dette er ment å være en veiledning, og vi ber dere om å tilpasse svarene i forhold til hva som er relevant for deres bedrift.

  • Hvordan har dere bygget markedsstrategien basert på innsikten? Hvordan har dere tenkt helheten i arbeidet?

  • Hvordan har dere sikret at målgruppene fikk det de trengte/ønsket/hadde behov for?

  • Hvordan valgte dere uttak av markedsstrategien?

  • Hvordan har dere prioritert kanaler og målgrupper i arbeidet?

EFFEKT

Dette er ment å være en veiledning, og vi ber dere om å tilpasse svarene i forhold til hva som er relevant for deres bedrift.

  • Hva har dere fått til – og med hvilket budsjett?

  • Hvordan har dere oppnådd forretningsmålene?

  • Har dere økt omsetning/inntjening som følge av markedsføringen?

  • Har dere endret på holdninger og atferd til målgruppen?

  • Har dere fått flere abonnenter/medlemmer?

  • Har likes, visninger og trafikkøkning vært med på å nå forretningsmålene?

Hederlig omtale (valgfri utdeling):

Juryen har muligheten til å dele ut prisen, «Hederlig omtale» (må ikke forveksles med hedersprisen). Denne prisen er ment å hedre noen som har utmerket seg med faglig god/spennende/nyvinnende markedsføring på enkeltområder, men som ikke er nok til å nå opp som Årets Markedsfører. Det kan være en nykommer, en enkeltkampanje, SoMe – strategi, PR, eller lignende. Juryen velger fritt hva som skal være grunnlag for en eventuell utdeling. 

Hederspris
Juryen kan også vurdere om Markedsføringsforeningen skal dele ut en HEDERSPRIS, og kan foreslå kandidat(er) overfor styret i Markedsføringsforeningen i Kristiansand. Styret i MFF tar den endelige beslutningen vedrørende utdeling av pris.

Jury
Prisen utdeles av en jury bestående av representanter fra Markedsførinsforeningen, handelsstanden, industrien og en tjenesteytende virkesomhet. Juryen oppnevnes av styret i Markedsføringsforeningen på første styremøte etter generalforsamlingen.

Prisen
Prisen, som består av et diplom og gave, overrekkes november/ desember hvert år.
Dersom juryen ikke finner en verdig kandidat, kan styret beslutte at prisen ikke deles ut.

Her finner du oversikt over tidligere vinnere