Tilbake til alle arrangementer

Datainnsamling og sporing for markedsførere i 2024

  • Noroff Kristiansand 9 Tordenskjolds gate Kristiansand, Agder, 4612 Norway (kart)

Datainnsamling og sporing for markedsførere i 2024

2024 byr på store utfordringen for markedsførere og det er viktige spørsmål vi må ha svar på for at deler av vår markedsføring skal fortsette å være effektiv og at vi fortsatt samler inn data.

Tom Ågedal - Daglig leder i Onlynx AS kommer til Kristiansand for å gå gjennom et kurs i nettopp dette. Tom har 10 års erfaring innen markedsføring og sporing, spesielt innenfor Google Tag Manager.Onlynx AS har siden 2018 hjulpet små og store bedrifter i Agder med å optimalisere annonsering og datainnsamling.

De siste årene har Onlynx fokusert på overgang til Google Analytics 4, Conversions API og Server side tagging hvor de har hjulpet mange bedrifter som ikke har tilgang på egne utviklere med å effektivisere og måle sin digitale markedsføring.


Dette er teamer vi skal gjennom:

  1. Oppdatering av samtykkemodus for trafikk i EØS

“For å fortsette å bruke funksjoner knyttet til måling, remarketing og personlig tilpasning av annonser må du innhente samtykke til bruk av personopplysninger fra brukere basert i EØS og dele samtykkesignaler med Google. Kravene gjelder også hvis du bruker Google Analytics-data i Google-tjenester”

Fra og med Mars 2024 vil Google Consent mode være obligatorisk for å samle inn brukerdata. Det er nærliggende å anta at remarketing og publikums-bygging vil bli særdeles utfordrende når Google Consent mode blir obligatorisk.

Hvis din bedrift benytter Google ADS remarketing eller publikum er det viktig at man tar tak i problemstillingen raskt.

2. Enda en endring som kan påvirke markedsførere i 2024 er blokkering av 3. parts informasjonskapsler.

I Januar begynte google å blokkere informasjonskapsler for 30 millioner brukere (1%) og i løpet av 2024 vil alle som bruker nettleseren Google Chrome oppleve det samme.

For nettsteder som er avhengig av 3. parts informasjonskapsler i sin datainnsamling vil dette være en stor omstilling.

GA4 som en personvern fokusert datainnsamler vil via maskin læring og modellering fungere uten informasjonskapsler, men man kan via Server side tagging konfigurere GA4 til å benytte 1. parts informasjonskapsler.

Mange annonseringsplattformer som blant annet Facebook, Snapchat og Tiktok tilbyr i dag Conversions API som er en god mulighet til å kunne fortsette å spore uavhenging av informasjonskapsler. 

Ved hjelp av brukerparametere du sender sammen med CAPI-hendelser, vil disse matche hendelser til brukere i deres database. Lik slik som “gammeldags” pixels sporing har fungert ved hjelp av informasjonskapsler

Et resultat av å benytte CAPI  er at du vil ha mer pålitelig data som ikke stoler på informasjonskapsler i det hele tatt.

Og man kan man forvente en økning i målte konverteringer, lavere annonseringskostnad, bedre publikums-bygging med andre ord bedre effekt av din annonsering.

Vi ser mer på hva server side tracking og Conversions API er og hvordan dette kan settes opp på en god og kostnadseffektiv måte.


Frokost serveres fra klokken 08.00

Tidligere arrangement: 1. februar
Forbrukertrender - med Paal Fure
Senere arrangement: 14. mars
Generalforsamling 2024 - digitalt