Onsdag 4. desember samlet vi Markedsførere fra hele byen til en faglig og hyggelig førjulsfrokost.
Her ser du bildene fra arrangementet
Foto: Daniela Halvorsen
Dette var en morgen fylt med kreativitet, strategi og høy puls! De mest kreative hodene fra bransjens ledende byråer konkurrerte mot hverandre.
Byråene som deltok var:
Falk Meia
Fabel
Marketing &Comms
South Coast Creatives
Nosleeptillbrooklyn
Dette har vært en hylles til byråene på Sørlandet og jammen har de vist hva de er gode for!
Juryen var ekstremt imponert og hadde kun positive ting å si om byråene som deltok. Nivået var skyhøyt og det var vanskelig å stemme frem kun èn vinner. De 4 i juryen har individuelle stemmer, og det er sammen med stemmene fra salen vinneren kåres. Juryen besto av Anja Lian (Sandens), Morten Westvik (Røde Kors), Siril Arthun (Sparebanken Sør og Audun (Blåkors)
I år var det ekstra spennende, rett og slett fordi byråene i årets battle er så forskjellige. Her har vi eksperter på historiefortelling, videoproduksjon, kommunikasjon som treffer, strategi og medieplasseringer. Det er dette som har gjort årets Byråbattle ekstra spennende. Og utfallet ble som vi ønsket, 5 helt forskjellige løsninger på casen, sier Christina Schanke, Nestleder i Markedsføringsforeningen.
Det er en veldig jevn stemmerunde og det var stor variasjon i stemmene som gikk. Men de som trakk det lengste strået og fikk aller flest stemmer var byrået Fabel og med sin +1 kampanje for Agder Røde kors.
Dette var briefen kort oppsummert:
Agder Røde Kors sliter med rekruttering av besøksvenner, da spesielt menn. Du har 50.000 kroner, hvordan ville du ha brukt pengene for å rekruttere menn til å melde seg som besøksvenn?
Ønsker du eller ditt byrå å være med neste gang? Gi oss beskjed på post@mff.no
Høsten første frokostseminar handlet om rebranding av merkevarer og vi fikk besøk av Lise Berntsen fra EpicDays som tok oss gjennom teori og eksempler på merkevarer som har valgt å rebrande, samt hvorfor dette kan være viktig for enkelte merkevarer.
Joakim Løschbrandt, Creative Brand Lead i Blivakker tok oss gjennom deres nye rebranding av merkevaren. Mange har nok fått med seg den nye merkevaren og kampanjen, men her fikk vi ett innblikk under panseret på bakgrunnen for fornyelsen, kampanjeproduksjon og hva som var motivasjonen bak å rebrande.
Joakim Løschbrandt, Creative Brand Lead i Blivakker,
Lise Berntsen fra EpicDays
Byråene som deltok i battle var:
Falk Media
Aksell
Generator Digital
PM 360
NOSLEEPTILLBROOKLYN
Dette har vært byråenes dag og vi i Markedsføringsforeningen i Kristiansand er evig takknemlig for deres deltagelse.
Dette var brief kort oppsummert:
Det er færre tygge voksne som melder seg som frivillig i Natteravnene og det er ofte de samme trygge som melder seg igjen og igjen.
Målet for kampanjen er å øke oppmerksomheten til arbeidet son Natteravnene gjør, og rekruttere flere trygge vandrere - gjerne med fokus på foreldre i relevant alder.
Rekruttere flere trygge Natteravner
Øke oppmerksomheten rundt arbeidet
Vi ønsket å se en Mediestrategi, kanaler, virkemidler, kampanjeoptimalisering og kreative løsninger.
Hvert byrå hadde 12 minutter til å overbevise både jury og deltagerne i salen. Det var en miks av jury og deltagerne som avgjorde hvem som til slutt sto igjen som vinner av Sørlandets første byråbattle.
Juryen besto av:
Irene Kaspersen - Natteravnene
Oddvar Godø Elgvin - Å Energi
Anniken Schjøtt - Dyreparken
Camilla Bang - Arne Bang
Vi er mektig imponert over byråene og hva de leverte. Det ble totalt 5 vidt forskjellige presentasjoner og de holdt høy underholdningsverdi for deltagerne i salen. Det var utrolig jevnt i toppen og veldig vanskelig å skille byråene fra hverandre.
Årets vinner er PM360 med Malin og Line
Ønsker du eller ditt byrå å være med neste gang? Gi oss beskjed på post@mff.no
Se bildene fra arrangementet her:
Vi har tatt en god del bilder på torsdag 8. juni hvor vi kårets Årets markedsfører 2022 i Kristiansand. Sjekk gjerne ut vårt bildegalleri.
Nytt i år var at juryen delte ut prisen Hederlig omtale.
Hva er «Hederlig Omtale» prisen
Juryen har muligheten til å dele ut prisen, «Hederlig omtale» Denne prisen er ment å hedre noen som har utmerket seg med faglig god/spennende/nyvinnende markedsføring på enkeltområder, men som ikke er nok til å nå opp som Årets Markedsfører. Det kan være en nykommer, en enkeltkampanje, SoMe – strategi, PR, eller lignende. Juryen velger fritt hva som skal være grunnlag for en eventuell utdeling.
Juryens begrunnelse for Årets hederlige omtale
Prisen for «Hederlig omtale» går i år til en liten «nisje bedrift» som har oppnådd fantastiske resultater i et tøft marked, gjennom å markedsføre seg gjennom sosiale medier uten å ha eneste krone i budsjetter.
De er 100% dedikerte, og skaper hver uke engasjement og trafikk til butikken ved å fokusere på humor og «ned på jorda» mentalitet, ettersom mye annet i denne bransjen ofte dreier seg kun om det perfekte, som ikke flertallet av kundemassen kan speile seg i.
I tillegg til å bygge opp nettbutikk, er de blitt en destinasjonsbutikk for kjoleentusiaster rundt om i hele landet som skal besøke butikken når de er i Kristiansand.
De tørr og utfordre bransjen da de i 2022 valgte å si nei til å bli med på Black Friday, og heller valgte å kalle det «Blue Friday» ved å selge alle varene til normalpris, men heller donere 10% av omsetningen til Blå Kors.
80 spente markedsførere møtte opp på Haubitz Låve på Odderøya i Kristiansad torsdag ettermiddag for å få presentert short-listen til kåringen av Årets markedsfører 2022. De tre finalistene besto av Phonero, Kanalbyen og Agder kollektivtrafikk.
For oss som jobber frivillig i Markedsføringsforeningen i Kristiansand er dette et av årets store høydepunkt, der vi får samlet markedsførere fra regionen og får vist mye av det gode markedsføringsarbeidet som blir gjort av bedriftene. Dette er en arena hvor vi heier hverandre frem og deler god kunnskap, sier Nora Yggeseth, Leder i Markedsføringsforeningen i Kristiansand og Juryleder i Årets Markedsfører 2022
Tittelen som årets markedsfører henger høyt. Det er en anerkjennelse av både innsats og resultat, gjerne over tid. Til årets kåring har det vært mange aktuelle kandidater, og nivået oppleves som høyt.
Hva er Årets Markedsfører prisen?
Gjennom kåringen av “Årets markedsfører” ønsker Markedføringsforeningen å hylle markedsføringsfaget. I konkurransen Årets Markedsfører vurderer vi den helhetlige markedsføringsstrategien til bedriften, og hvordan man har jobbet systematisk og strukturert for å oppnå målene man har satt. Vi vil stimulere til nyskaping, kreativitet og innovasjon innenfor faget, samtidig som vi ønsker å fremme og anerkjenne dyktige markedsføreres arbeid og resultat.
Blir vurdert etter:
Innsikt –Hva vet dere om målgruppe, marked og hvilke mål ble satt?
Strategi – Hvordan løste dere oppgaven for å nå målene?
Effekt – Hvilke resultater har dere oppnådd?
De tre nominerte presenterte sine markedsstrategier og imponerte både jury og fullsatt sal. Verdien av presentasjonene var stor, da man får innsikt i hvordan andre arbeider med strategi og konsepter, og de nominerte delte gjerne tips til andre i salen om hvordan de kan bruke dette i sin egen bedrift. Steal with pride!
Phonero presenterte en markedsstrategi der de brukte ansatte som ambassadører på LinkedIn og oppnådde utrolige resultater på rekkevidde på plattformen. De fikk også høyeste rangering i kåringen gjort av EPSI og ble vekstvinner i bransjen B2B.
Agder kollektivtrafikk presenterte hvordan de jobbet med å få tilbake markedsandeler og få folk til å ta mer kollektiv transport etter en stor knekk etter Covid. Resultatene de oppnådde med kampanjen var enestående.
Kanalbyen presenterte et helt nytt konsept de har gjort i samarbeid med Aptum i Kristiansand for å gjøre kanalbyen attraktiv. Strategien med kampanjen om de tre søstre hvor de steg for steg ga mer informasjon, ga gode resultater og som endte i rekordresultat.
Her er juryens begrunnelse til vinneren av Årets Markedsfører 2022:
Årets vinner har jobbet målrettet og trofast til sin definerte strategi gjennom flere år. Alt skal gjøres skikkelig og med god kvalitet, og den røde tråden er synlig i alt. Målgruppen er stor siden produktet som tilbys er ment for bredden i befolkningen. Vinneren har jobbet aktivt med ulike segmenter, vinklinger, budskap og kanaler for å ivareta dette.
Resultatene har ikke uteblitt. I 2022, som for mange har vært et krevende og turbulent år, har årets vinner oppnådd resultater mange bare drømmer om.
Juryen bemerker et fokus på kontinuerlig videreutvikling av både løsninger og kommunikasjon mot publikum. Vinneren har gjentatte ganger vært først ute med løsninger som andre i etterkant har latt seg inspirere av.
Juryen har også latt seg imponere over vinnerens evne til å skille seg ut ved hjelp av kreativ og konseptuell kommunikasjon i et marked hvor mye ofte handler om det tradisjonelle. Juryen berømmer vinnerens bevisste forhold til at merkevarebygging ikke stopper i transaksjonsøyeblikket, men fortsetter inn i evigheten.
Årets Markedsfører 2022 har satt sitt tydelige preg på Kristiansand, og har evnet å omskape et område som i mange år framsto som en grå og trist bakevje, til et signaturprosjekt helt utenom det vanlige.
Vi i Markedsføringsforenignen i Kristiansand gratulerer til alle de nominerte!
På forrige frokostseminar kunne vi endelig presentere vårt nye styre 👏 Det nye styret består av en god og kompetent gjeng med bred erfaring innen #marketing, som kommer fra ulike selskaper på Sørlandet 🤩
👋 Hils på:
Dragoslav Jerkovic fra Aptum
Henrik Johannessen fra Dyreparken
Camilla Martine L. Reinhardsen fra Checkin AS
Joachim Grimestad fra Brandsdal Group
Cecilie Figenschou fra Polaris Media Sør
Tonje Steen fra Kobbel Kunstbyrå AS
Vi er så heldige at vi fortsatt har med oss:
Christina Schanke fra Å Energi som nestleder og Nora Lohnås Yggeseth fra Norwegian Concept AS som leder.
Vi var så heldige å fikk besøke FVN ved Tor Helge Løvåsen som er Head of Advertising Operations ved Polaris Media.
Vi startet dagen med deilig frokost, kaffe og mingling. Gode tilbakemeldinger på foredraget til Tor Helge, både faglig innhold og Tor Helge som foredragsholder.
Temaet for dagen var:
Hvordan fungerer kontekstuell annonsering?
Hva er forskjellen mellom kontekstuell annonsering og andre typer annonsering?
Hvorfor blir kontekstuell annonsering stadig mer populært i det digitale markedet?
Kontekstuelle annonsemuligheter / vertøy som finnes for nasjonale, regionale- og lokale annonsører?
For mange av oss var det ekstra spennende å komme under panseret for å se hvordan det ser ut når man skal booke en kontekstuell kampanje.
Trine i Markedssjefene tok turen ned til Sørlandet for å snakke til over 50 markedsførere i Kristiansand om markedsstrategi,.
Trine snakket om metodikken Markedssjefene jobber etter og delte deres erfaringer og tanker om “need to have” og “nice to have”. Teamer vi var innom inkluderer posisjonering og konkurrentanalyse, mål og målgrupper, personas og kjøpsreisen. I tillegg belyset hun viktigheten av en tydelig og enkel kommunikasjonsstrategi.
Om Markedssjefene
Markedssjefene er et konsulentselskap som leverer marketing for hire. Her kan du leie markedsførere, når du vil og så lenge du vil.
Om foredragsholder Trine Kolbjørnsen
Trine Kolbjørnsen har over 10 års fartstid innen markedsføring. Som konsulent har hun erfaring fra de aller fleste bransjer, men hjertet banker litt ekstra for komplekse kunder med komplekse budskap. Har du lyst å bli bedre kjent kan du sjekke LinkedIn-profilen hennes eller lytte til podcasten Markedslønsj hvor hun er en av to programledere.
Meld deg på kurs hvor Trine går enda mer i dybden av hvert av temaene. Som medlem av Markedsføringsforeningen i Kristiansand får du en eksklusiv rabattkode på alle kursene.
Morgenen fant sted på Caledonien hotell i Kristiansand. Over 150 markedsfører var på plass i salen for god frokost, mingling med andre bransjefolk, en pause i hverdagen og det som skulle skje på scenen.
Pigekyss åpnet opp showet med sang og fikk oss virkelig inn i julesteming. Rolf Øygarden starter med å lage show og det ble gjennomført en viktig sofaprat med Røde Kors, Blå Kors og Image Kristiansand. Vakker sang fra Blå Kors fikk vi mot slutten av programmet. Tusen takk <3
Kåring av årets fineste (styggeste) julegenser ble også kåret. Det var flere kreative løsninger, men vinneren ble Henrik Johannesen fra Dyrepakren. Gratulerer!
Tusen takk til alle bedrifter som deltok i gavedrysset. Vi kunne ikke ha gjennomført uten dere!
Takk til Twenty Four, Gullkorn, Strai Kjøkken, Sunnydays, LOS, Elkompis, Blivakker, Foss Bad, Byssa, Grim Bakeri, Lyskomponenter, Checkin, Dyreparken, Evergood, Morild, Sørmegleren, Duo frisører, Hennig Olsen, Pictureit, Kilden, Caledonien og ByBente!
Etter en utsolgt kveld på Teateret i Kristiansand ble endelig årets markedsfører kåret. De tre finalistene besto av Regntøyspesialisten, Hennig Olsen is og Noroff. Alle tre presenterte sine markedsføringsstrategier og har imponert både jury og alle som var tilstede på markeringen.
Her er juryens begrunnelse:
Årets Markedsfører 2021 viser at de kjenner målgruppen sin godt, og bruker den kunnskapen i det daglige markedsarbeidet. De henter inspirasjon og innsikt gjennom nærhet til mennesker som er opptatt av produktene og er målgruppe for markedsarbeidet. Vinneren har en sterk lokal forankring, men også et nasjonalt publikum – en kombinasjon som kommer tydelig frem i egen markedsføring. De har en sterk merkevare, med ulike produktmerker – bygd på egen historie og tilhørighet, på dype følelser, og på små og store hendelser i menneskers liv og hverdag.
Juryen er imponert over det langsiktige og konsistente arbeidet til vinneren. Årets Markedsfører 2021 leverer helhetlige kampanjer, med en solid rød tråd og konsistens i alt fra produktegenskaper til merkenavn, merkeelementer, kommunikasjon og visualisering, som har truffet målgruppen på en svært god måte.
Og det traff også juryen – som mener årets vinner er kremen av hva Sørlandet leverer – særlig om sommeren.
Årets Markedsfører 2021 er: HENNIG OLSEN IS
Årets store julefrokost satt atter en gang nye rekorder med 170 påmeldte!
Vi startet dagen i Q42 med deilig julefrokost, varm kaffe og vakker taffelmusikk fra "husbandet" vårt Mysti. Konferansier Olav Dale var hentet tilbake "by popular demand", og loset oss humoristisk og stødig gjennom morgentimene. En entertainer med fantastisk energi!
Årets tre finalister for prisen "Årets markedsfører i Vest-Agder 2017" var Morild Norway, PictureIt og Hennig-Olsen Is. Førstnevnte stakk av med den gjeve prisen - til stor glede for gründerduoen Siri Urdal og Lisa Gustafsson. Fjorårets vinner Palmesus v/Leif Fosselie delte ut prisen.
Vi gratulerer Morild Norway som Årets Markedsfører i Vest-Agder for 2017!
Vi gratulerer vinneren og takker for stort oppmøtte fra både medlemmer og ikke-medlemmer!
En gledelig jul ønskes fra alle oss i MFF-styret!
Nå kommer GDPR
Christine Stousland fra Bull og Co gav oss en solid innføring i GDPR og E-privacy som trer i kraft 25.05.2018.
EUs forordning for personvern blir norsk lov i 2018. Det betyr at vi får nye regler for personvern i Norge. Det nye regelverket gir virksomheter nye plikter og enkeltpersoner nye rettigheter. Christine Stousland fra Personvernfabrikken / Advokatfirma Bull & Co geleidet oss gjennom det nye regelverket og hva bedrifter allerede må tenke på for å være forberedt.
23. mars 2017 ble Generalforsamling for Markedsføringsforeningen avholdt i Bankkjelleren. Det ble en trivelig og sosial aften med tapas, god drikke og for første gang Kahoot-quiz - med stor suksess!
Ida Rosåsen - styreleder
Maja Marum - nestleder
Christin Dahl - styremedlem
Jim Roger Pettersen - styremedlem
Randi Røinaas Lomeland - styremedlem
Dag Runar Pedersen - styremedlem og kasserer
Jan Kristian Benestad - varamedlem
Anne Danielsen - varamedlem
Vedlagt følger protokoll for kvelden.
Som årsberetningen forteller, har MFF hatt et godt år med svært solid oppmøte på samtlige arrangementer. Gode, solide foredragsholdere har stått for et variert og spennende program, og årets store Julefrokost i Q42 satt nye rekorder med over 180 påmeldte!
Årets store julefrokost lå tidlig an til å bli en populær event, og sannelig slo vi alle rekorder: nær 200 påmeldte! Q42 leverte splitter nye, flotte lokaler og nydelig julefrokostbuffet. Konferansier Olav Dale tok oss solid og underholdende gjennom morgenen, og Mysti spilte stemningsfulle juleslagere.
Årets finalister til prisen Årets markedsfører i Vest-Agder var:
Kanalbyen, Strai kjøkken og Palmesus.
Årets jury bestod av:
Aleksander Lien - Nestleder MFF
Cecilie Andersen - Agderforskning
Tobias Sindland - 07 Sør
Camilla Strønstad - Skeie Eiendom
Svein E. Berglihn - Berglihn Gullsmed
Geir Tønnesland - SG Armaturen
Jan Kristian Benestad - Igland Garasjen
Tove Timenes - Strai kjøkken (ble erstattet av Vibeke Bals Borge Håverstad fra Cameron)
Her er juryens begrunnelse:
Med 4458 festivaler i Norge er disse tro mot egen strategi i sin bevisste branding av konsept; strandfest, ikke festival – en unik posisjon med fokus på setting fremfor booking.
Gjennomarbeidet markedsstrategi opprettholder en «top of mind» også «off-season», med tilpasset innhold og aktivitetsnivå som kulminerer med «årets strandfest».
I samarbeid med lokale aktører er festivalen nyskapende i sitt fokus på egenutvikling av løsninger på mobile flater for dreining av egen kundemasse til egeneide kanaler. Kombinert med ny teknologi og atferdsbasert kommunikasjon gir dette kundeinnsikt, og muligheter for optimalisering av tilbud til publikum i tett samarbeid med en imponerende portefølje av samarbeidspartnere. En vellykket duplisering av etablerte sosiale medier og egen applikasjon bidro også til at 95% av årets billetter ble solgt via egne kanaler.
Med løpende utvidelse av egen verdikjede, som «Palmesus hotell» og «Palmesus togvogn», tas det også i større grad kontroll over kvalitetsparametere knyttet til kundens totalopplevelse.
Palmesus befester sin posisjon på dette særegne «bransjekartet», både nasjonalt og internasjonalt, og lykkes så til de grader med å leve opp til sitt løfte om å være Skandinavias største strandfest! Med 30.000 besøkende hvorav 80% er tilreisende, gir dette betydelige ringvirkninger for lokalt arbeids- og næringsliv.
Gratulerer Årets markedsfører 2016 – PALMESUS!
Maja Marum - styreleder
Aleksander Lien - nestleder
Ida Rosåsen - styremedlem
Jim Roger Pettersen - styremedlem
Randi Røinaas Lomeland - styremedlem
Dag Runar Pedersen - styremedlem og kasserer
Christin Dahl - varamedlem
Anne Danielsen - varamedlem
Vedlagt følger protokoll for kvelden.
Som årsberetningen forteller, har MFF hatt et supert år. Gode, solide foredragsholdere og et jevnt, høyt antall deltakere på samtlige frokostmøter. I 2015 satt vi nye rekorder: 127 stk påmeldte til julefrokosten, og hele 145 påmeldte til møtet med Lars Erling Olsen!